KITALLA KESTOA on hanke, jossa mikro- ja pk-yrityksille luodaan keinoja hyödyntää kierto- talouden mahdollisuuksia liiketoiminnassaan. Tähän päästään uudistamalla yritysten johdon ja henkilöstön osaamista ja luomalla toimintatapoja yritysten käyttöön.
Kohderyhmänä ovat mikro- ja pk-yritykset aloilta rakennusmaalaus, lattianpäällystys, teollinen pintakäsittely, verhoilu, veneenrakennus, sisustus, rakennuspeltiseppä ja kiinteistönhuolto. Hankkeen toteutusaika on 1.8.2016 – 31.12.2018. Yhteistyökumppaneina ovat Turun Maalarimestariyhdistys ja Turun Verhoilijamestariyhdistys.
Miksi
Hankkeessa vaikutetaan pk-yritysten asenteisiin, miksi pk-yritysten kannattaa huomioida kiertotalous omassa toiminnassaan.
Mitä
Hankkeessa lisätään pk-yritysten johdon ja henkilöstön osaamista kierto- ja biotaloudesta.
Miten
Hankkeessa kehitetään yritysverkostoissa kiertotalouden toimintatapoja pk-yritysten käyttöön. Pk-yrityksille tehdään Kiertotalouden työkirja, jonka avulla yritykset voivat kehittää omaa liiketoimintaa kiertotalouden näkökulmasta.
Minne
Kehitetyt toimintatavat ja koulutusmateriaalit kerätään digitaalisen kokemuspankkiin, joka on pk-yritysten käytettävissä.
Toimenpiteet
Johdon ja henkilöstön osaamista uudistetaan lyhytkestoisilla koulutuksilla, seminaareilla ja työpajoilla. Koulutuksien sisällöt pohjautuvat kierto- ja biotalouden osa-alueisiin. Toimintatapoja kerätään ja kehitetään yhteisissä seminaareissa, tapaamisissa ja yritysverkostossa. Kokoamalla alat rikkovia yritysverkostoja luodaan uudenlaisia kumppanuuksia ja edistetään yhteistyötä yritysten kesken.
Tavoiteltavat tulokset
Hankkeen tuloksena on saatu uusia toimintatapoja pk-yrityksille kiertotalouden hyödyntämiseen.
Kohdeyritysten henkilöstön osaaminen on lisääntynyt kierto- ja biotaloudesta. Toiminnan jatkuvuus varmistetaan digitaalisella kokemuspankilla, johon on kerätty hankkeessa luotuja toimintatapoja, jotka ovat yritysten hyödynnettävissä. Kiertotalouden työkirja jää myös pysyväksi apuvälineeksi yrityksille. Kiertotalouden soveltaminen pk-yrityksissä luo mahdollisuuden luoda lisäarvoa tuotteille ja palveluille sekä pidentää niiden käyttöikää. Mikä hyödyttää yritysten asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.